Sunday, 4 May 2014

PENTAKSIRAN MEMBACA

Mentaksir digunakan dalam bidang pengukuran, pengujian, dan penilaian yang bermatlamatkan menguji pencapaian murid pada satu-satu tahap pembelajaran. Pentaksiran sentiasa disepadukan dengan kaedah mengajar dalam setiap sesi pengajaran dan pembelajaran, dan berlaku di sepanjang pengajaran dan pembelajaran tersebut. Oleh itu, guru perlu mahir dalam pelbagai jenis alat pentaksiran dan berketerampilan menggunakannya pada masa yang paling efektif.
  Di dalam proses pengajaran dan pembelajaran membaca, kewujudan ciri "penguasaan" sesuatu kemahiran membaca yang diajarkan oleh guru pada pelajar dikuantifikasikan dengan memberi skor ujian yang boleh digunakan untuk mentafsir matlamat dan objektif pembelajaran bacaan.
Pentaksiran ini boleh dibahagikan kepada empat kategori iaitu:


Pentaksiran Sumantif
Pentaksiran ini biasanya dilakukan pada akhir sesuatu kursus atau projek. Di dalam pendidikan, pentaksiran sumantif digunakan untuk memberikan gred kursus yang diambil kepada murid.

Pentaksiran formatif. 
Pentaksiran formatif biasanya diberikan kepada murid sepanjang sesuatu kursus atau projek. Pentaskiran formatif juga merujuk kepada pentaksiran pembelajaran, iaitu sebagai salah satu strategi membantu murid belajar. Dalam pendidikan, pentaksiran formatif ini mungkin berlaku kepada guru atau murid, memberikan maklum balas terhadap kerja murid, dan tidak semestinya dengan memberikan gred kerana tujuan pentaksiran jenis ini bukan untuk membandingkan pencapaian murid. 

 Pentaksiran Berasaskan Prestasi. 
Pentaksiran kategori ini sama dengan pentaskiran sumatif kerana ia berfokuskan pencapaian. Biasanya ia berkait dengan pentaksiran berasaskan standard yang menggunakan tindak balas yang bebas berasaskan soalan-soalan yang standard. Tugasan yang diberikan itu didefinisikan dengan sempurna dan murid diarahkan mencipta, penghasilkan atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar. Prestasi murid diukur daripada produk yang dihasilkan seperti mengecat, portfolio, pameran, atau kemungkinan sesuatu persembahan seperti ucapan, kemahiran atlit, muzik dan membaca. 

Pentaksiran Internal dan Eksternal.
Pentaksiran internal ditentukan dan disemak oleh sekolah (guru). Murid mendapat markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang telah dibuat. Pentaksiran eksternal pula ditentukan oleh sesuata badana tau sindiket seperti Majlis Peperiksaan Malaysia. Kertas pentaksiran ditandakan oleh pakar dari luar. Murid hanya mendapat markah pentaksiran sahaja dan mereka tidak dimaklumkan tentang kelemahan mereka.

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)

PBS ialah pentaksiran yang dilakukan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berlangsung. Azizi (2010) mengatakan di dalam PBS guru berperanan untuk mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid. guru juga menentukan hasil pembelajaran yang hendak diajarkan dan ditaksir, merancang dan membina instrumen pentaksiran, melaksanakan pentaksiran, merekodkan hasil pentaksiran, menganalisis majlumat pentaksiran, melaporkan hasil pentaksiran dan membuat tindakan susulan.
      Jadi, bagi melancarkan pelaksanaan PBS, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan Dokumen Standard Prestasi sebagai panduan kepada guru. Di dalam dokumen tersebut terdapat pelbagai istilah yang diperkenalkan untuk manfaat guru dan perlu diketahui tafsirannya seperti yang dikehendaki oleh KPM. Contohnya, Band, Standand, dan Evidens antara istilah yang diberikan. Pentaksiran ini digunakan dalam proses mentaksir kemahiran membaca.


 PROSES MENTAKSIR KEMAHIRAN MEMBACA

Dokumen Standard Prestasi Bahasa Melayu mengandungi 3 kemahiran asas iaitu:
  • kemahiran lisan yang ditandai dengan “L”, 
  • kemahiran membaca yang ditandai dengan “B” 
  • kemahiran menulis yang ditandai dengan “T”. 
Ketiga-tiga kemahiran ini disusun mengikut Band, Pernyataan Standard, Deskriptor, dan Evidens. Bagi memudahkan guru, pihak KPM telah menyediakan kod-kod tertentu untuk menghuraikan maksud sesuatu pernyataan. Contohnya seperti berikut:

  •  B1 bermaksud Pernyataan Standard Band 1,
  •  B1 DB1 bermaksud Pernyataan Standard Band 1,
  •  Deskriptor Kemahiran Membaca 1,
  •  B1 DB1 E1 bermaksud Pernyataan Standard Band 1, 
  • Deskriptor Kemahiran Membaca 1
  • Evidens 1.

 Maklumat lanjut tentang Standard Prestasi Kemahiran Membaca Tingkatan 1 dapat dilihat dalam Jadual 1 yang tertera di bawah.
Standard prestasi kemahiran membaca tingkatan 1 tersebut menjadi panduan kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran pengajaran sepanjang murid berada dalam tingkatan 1. Guru perlu sedar bahawa band, pernyataan standard, deskriptor dan evidens sangat berkait. Oleh itu, guru perlu membaca dokumen standard prestasi secara melintang untuk memahami maksud sebenar sesuatu band. Sebagai contoh, jika guru membaca standand pernyataan dan deskriptor bagi band 1, guru tidak dapat memahami kehendak sebenar band tersebut. Apabila guru meneruskan pembacaan pada lajur evidens, barulah guru tahu bahawa kemahiran ini menekankan bacaan mekanis sahaja. Pernyataan pada lajur evidens ini memandu guru untuk menyediakan bahan pentaksiran kepada murid.
Dalam proses mentaksir, sebaik-baiknya guru perlu mula dari kemahiran yang paling mudah, iaitu band 1. Kemudian diikuti dengan band 2, 3 dan seterusnya band 6. Hal ini disebabkan kemahiran tersebut telah disusun dari mudah ke sukar mengikut band. Contohnya, murid perlu mengetahui perkara yang dibaca (band 1) sebelum mereka mengetahui, memahami dan memberikan respons dalam band 3. 
       Dalam proses persediaan untuk mentaksir murid, guru perlu menggunakan kreativiti mereka untuk memilih bahan yang sesuai. Contohnya, bagi deskriptor band 1, iaitu “membaca ayat daripada sesuatu sumber” guru perlu memastikan teks yang dipilih sesuai dengan tahap kemahiran membaca murid dan teks tersebut sesuai untuk bacaan mekanis. Jadi, teks tersebut mungkin teks puisi, teks ucapan, teks pengumuman, teks juruacara dan sebagainya. Setelah semuanya sempurna, barulah guru memikirkan alat yang akan digunakan untuk mengukur kemahiran pencapaian pernyataan standard tersebut. Contohnya, untuk mengukur B1DB1 E1 alat yang paling sesuai mungkin senarai semak atau inventori kerana eviden yang diperlukan ialah bacaan secara mekanis. 
JADUAL 1 
STANDARD PRESTASI KEMAHIRAN MEMBACA TINGKATAN 1





PENTAKSIRAN FORMAL

Pentaksiran formal biasanya dilakukan secara bertulis seperti ujian, kuiz dan esei. Hasilnya murid akan diberikan markah dan gred. Pengurusan pentaksiran jenis ini lebih sistematik. Matlamatnya adalah untuk menilai kemajuan murid dalam satu-satu jangka masa pengajaran. Contohnya, Cikgu A bercadang menilai perkembangan muridnya dalam menjawab soalan pemikiran aras tinggi setelah 6 minggu pengajaran. Untuk tujuan tersebut, beliau memilih sebuah teks komsas yang dimiliki muridnya dan mengarahkan murinya membaca teks tersebut dari muka surat 1 hingga muka surat 50. Kemudian, murid tersebut dikehendaki menjawab 5 soalan aras aplikasi hingga aras menilai mengikut taksonomi Bloom dalam masa 1 jam. Keputusan pentaksiran ini penting kerana guru, ibu bapa dan pentadbir ingin mendapat maklumat tentang perkembangan murid dalam pembelajaran membaca. Pentaksiran jenis ini digolongkan dalam Ujian Rujukan Norma. 

Pengujian 

Pengujian merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan supaya pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ujian adalah alat ukur. Ujian digunakan bagi mengukur ‘penguasaan’ pelajar dalam membaca sesuatu bahan bacaan. Ujian mengandungi satu set tugasan (dalam bentuk tugasan) yang berdasarkan sesuatu bahan bagi merangsang pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan mereka dalam memahmi bahan yang berkenaan. Tahap penguasaan pelajar biasanya dikuantifikasikan dengan memberi skor kepada jawapan yang diberi. 
Memandangkan ujian merupakan alat ukur yang sering digunakan untuk mendapatkan bukti empirik bagi tujuan penilaian pengajaran dan pembelajaran bacaan di sekolah, tumpuan perlu diberi bagi membina ujian yang bermutu, mentadbir ujian berkenaan dengan betul dan mentafsir dapatannya dengan tepat. Kita perlu memastikan penilaian terhadap keberkesanan pengajaran dan pembelajaran bacaan dapat dilakukan dengan sempurna dan boleh dipertahankan. Satu daripada cara memastikan ini berlaku ialah dengan menjalankan pengujian yang berkualiti bagi memastikan objeltif pembelajaran di kelas bacaan tercapai.

PENTAKSIRAN TAK FORMAL

Pentaksiran tak formal biasanya berlaku secara lebih bersahaja. Pentaksiran tak formal penting dalam proses pembelajaran. Dalam pengajaran kemahiran membaca, petaksiran tak formal dapat memberikan gambaran menyeluruh tentang kemahiran, kebolehan dan perkembangan berterusan murid tentang pencapaian membaca mereka. Terdapat sekurang-kurangnya 3 ciri yang membezakan pentaksiran tak formal dengan pentaksiran formal. 

a) Tujuan: 
Pentaskiran tak formal bertujuan membimbing murid mencapai kemahiran yang disasarkan. Melalui pentaksiran ini guru dapat mengenal pasti daerah-daerah kelemahan murid, memperbaiki kaedah pengajaran dan merancang program intervensi lebih awal untuk mengatasi masalah murid. Markah dan gred tidak dipentingkan dalam pentaskiran ini kerana tujuannya bukan untuk mengukur pencapaian murid. Oleh sebab itu, pentaksiran jenis ini kadang-kadang disebut juga sebagai penilaian formatif; 

b) Pelaksanaan: 
Pentaksiran tak formal berlaku sepanjang masa pengajaran kemahiran membaca. Oleh sebab itu, melalui pentaksiran ini guru dapat mengikuti perkembangan pembelajaran murid. Evaluation Assistance Center (West) University of New Mexico menghuraikan kelebihan pentaksiran tak formal sebagai kaedah yang digunakan untuk pentaksiran tak formal juga pelbagai asalkan sesuai dengan objektif pengajaran pada hari yang berkenaan. Antara kaedah yang digunakan seperti pemerhatian, temu duga, pentaksiran prestasi, portfolio, perbincangan (konferensi), penilaian kendiri dan penilaian rakan sebaya. Oleh sebab itu, pentaksiran ini kadangkala disebut juga sebagai pentaksiran alternatif atau pentaksiran autentik. 

c) Alat pengukuran: 
Pentaksiran formal biasanya menggunkan ujian pensel dan kertas sebagai instrumen. Dalam pentaksiran tidak formal, alat yang digunakan untuk mengukur perkembangan murid agak pelbagai dan bersesuaian dengan objrktif pentaksiran tersebut. Biasanya, instrument yang kerap digunakan ialah inventori, senarai semak, skala, rubrik, dan kadangkala catatan guru. 


PENDEKATAN DALAM PENGAJARAN MEMBACA

Bagi memastikan pelajar menguasai kemahiran membaca, guru perlulah menggunakan pendekatan pendekatan mengajar yang sesuai. Pemilihan pendekatan ini pula perlu mengambil kira aspek kebolehan pelajar, teks yang digunakan serta pengalaman pelajar.

6.1 PENGAJARAN MEMBACA ASAS

Pendekatan ini meliputi aktiviti mengajar membaca beberapa kemahiran membaca yang biasa pada situasi membaca yang pelbagai seperti bagi tujuan rekreasi, mencari maklumat dan bimbingan. Pendekatan ini juga menekankan kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji perkataan yang sudah diajar sebelumnya. Penambahan kepada perkara yang sudah diajarkan dalam pengajaran membaca dapat membantu menguasai kemahiran membaca.
Pola perbendaharaan kata dan ejaan perlu diperkenalkan dalam gaya yang sistematik. Perkataan dan elemen-elemen perkataan dikawal dan diperkenalkan merujuk kepada andaian bilangan perkataan yang dapat dipelajari dalam waktu tertentu.

          6.1.1 Kaedah Pengajaran Membaca Asas


Pendekatan ini penting dikuasai terutama pada peringkat awal penguasaan kemahiran kemahiran membaca. Guru perlu memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman membaca terdahulu. Prinsip pengajarannya dinyatakan seperti berikut :

  • Pengajaran Perkembangan Kemahiran
Guru menuliskan perkataan di papan hitam. Di samping itu, guru membulatkan perkataan yang mempunyai bunyi yang sama.
  • Pelajaran Membaca Secara Terarah
Kaedah ini dapat dibahagikan kepada lima cara iaitu:

          (i) Motivasi
Berdasarkan latar pengalaman, kuiz, menyelesaikan masalah dan sebagainya.

           (ii) Persediaan latar belakang
Apabila terdapat perkataan yang sukar atau asing, tuliskan di papan hitam dan minta pelajar meletakkan dalam petikan ataupun menggunakan dalam perbualan. Pelajar juga boleh menekan maknanya dalam konteks.


          (iii) Menetapkan ujian

Guru dan pelajar sama-sama menguji pilihan dan menentukan tujuan yang diberikan. Adakah bahan itu melucukan, belajar membuat sesuatu, menjawab soalan atau menyelesaikan masalah.

          (iv) Membaca semula secara senyap ataupun lisan secara terarah.
Pelajar diarahkan membaca teks pilihan dan menjawab soalan semasa membaca senyap. Guru juga boleh pergi kepada pelajar secara individu dan minta pelajar membaca secara kuat tanpa bertanya apa yang didapati atau difahami dan masalah yang timbul. Berikan juga perhatian kepada pelajar yang lemah.

          (v) Tindak balas dan Perluasan
Pelajaran membaca diikuti dengan aktiviti yang memberi pelajar pilihan mempraktikkan kemahiran yang diperoleh. Buku kerja, pengajaran kendiri atau helaian aktiviti boleh digunakan.



6.2 PENDEKATAN TEKNOLOGIKAL


Unsur utama dalam pendekatan ini adalah keupayaan menghasilakn pengajaran berurutan dapat dilakukan semula pada masa yang lain. Pendekatan ini menekankan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera dan dibuktikan kebenarannya. Pendekatan ini juga dilabelkan sebagai :

                            (i) Sistem membaca berdasarkan objektif
                            (ii) Program berdasarkan kriteria
                            (iii) Membaca berdasarkan kecekapan
                            (iv) Sistem pengurusan kemahiran
                             (v) Membaca berdasarkan perspektif diagnostik.



     6.2.1 Bahan dan Kandungan



Terdapat dalam empat komponen :

  • Objektif dan tingkah laku
Mengenal pasti perkataan, objektif bagi pemahaman dan kemahiran belajar.
  • Ujian kriteria bagi setiap objektif
Menentukan status atau kedudukan individu dengan merujuk domain tingkah laku seperti kemahiran membaca atau kombinasi bberapa kemahiran dalam membaca. Sesuaikan dengan objektif bagi kesemua rangsangan yang diberikan. Contohnya, gambar objek yang biasa dan tindak balas dan memilih perkataan dalam rima biasa.
  • Strategi pengajaran
Wujud dalam bentuk bahan, program pelajaran atau aktiviti yang pelajar perlu menunjukkan tindak balas. Di samping itu, strategi melalui contoh dan penerangan membantu mereka mencapai objektif yang sudah ditetapkan. Sesetengah sistem pengajaran secara teknologinya menawarkan hanya sumber khusus seperti muka surat tertentu buku kerja, permainan ataupun kit pembelajaran yang b erguna dalam pengajaran. Guru boleh melaksanakan pengjajaran melalui pita rakaman ataupun menggunakan buku kecil yan tidak memerlukan guru hadir bersama murid.
  • Sistem penyimpanan rekod
Rekod mengenai kemahiran yang sudah dikuasai yan ditafsir melalui keupayan dalam ujian rujukan kriteria dan menunjukkan objektif dan arahan yang diambil tindakan. Pelajar dinilai dengan cara menghuraikan statusnya merujuk kepada objektif yan disediakan. Apabila pelajar lulus dalam praujian, pelajar akan diberikan tugasan yang lebih mencabar.




Rajah model menunjukkan prosedur dalam pendekatan teknologikal


6.3 PENDEKATAN PENGALAMAN BAHASA


Pendekatan ini seringkali digunakan kepada pelajar-pelajar terutamanya yang mempunyai perbezaan linguistik. Kelebihan pendekatan ini menurut Lewis (1990) adalah :

   (i) Dengan menggunakan bahasa lisan pelajar dapat mencerminkan penguasaan sintaksis dan struktur ayat.

   (ii) Penggunaaan perbendaharaan kata menggunakan bahan bacaan berdasarkan bahasa dan pengalaman pelajar. Perkataan itu mencerminkan kandungan teks bagi memudahkan pelajar membina makna. Pelajar yang mempunyai pengalaman bahasa mudah menguasai teks. Dapatan ini menjadi pendorong kepada pembaca peringkat awal dan melahirkan sikap positif dalam membaca.

    (iii) Menggabungkkan penulisan dalam mengarang cerita daripada pengalamn individu ataupun kumpulan.

    (iv) Dalam menggunakan pendekatan ini, adalah penting menggunakan keupayaan bahasa pelajar. Guru perlu tekal dalam menggunakan bahasa lisan pelajar. Apabila guru hendak menilai secara autentik, guru perlu menfokuskan kepada kiu sintaksis sebagai kemahiran membaca pada masa hadapan.

   (v) Bahan seperti cerita daripada individu dapat dituliskan. Apabila kumpulan cerita itu dituliskan, perbendaharaan kata dan sintaksis dapat dikembangkan.

     (vi) Pendekatan ini dapat disepadukan dengan pendekatan yang lain. Guru boleh memulakan pengajaran membaca dengan pendekatan ini dan kemudian dengan memperkenalkan pendekatan berasaskan kesusasteraan.

      (vii) Mengikut kajian, penggunaa pendekatan ini di sekolah bertambah secara positif (Stahl, 1990).

Pendekatan ini melibatkan aktiviti belajar termasuk hubungan antara pemikiran, pertuturan, penulisan dan membaca. Guru merangsang pelajar mengenai perkara atau peristiwa. Contohnya binatang, teka kata, masalah, isu, pemerhatian individu. Di samping itu, pelajar digalakkan melahirkan secara lisan pemikirannyamengenai situasi itu. Pelahiran ini berdasarkan huraian secara situasi, analisis maslaah dan cadangan penyelesaian daripada perkara yang pernah dilihat. Perkara  itu ditulis oleh pelajar dan dihantar kepada guru. Perkara yang sudah diifikirkan, diucapkan dan ditulis dapat dibaca dengan bermakna.

   
  6.3.1 Bahan dan Kandungan

a) Tidak menggunakan buku teks tertentu kerana pendekatan ini merujuk kepada kaedah yang berfokuskan pengalaman.

b) Perbendaharaankata dan pola ayat yang dibina sndiri oleh pelajar.

c) Isi kandungan yang dilahirkan adalah refleksi daripada pengalaman pelajar sendiri dan aktiviti yang diucapkan.

Aktiviti membaca : guru boleh menetapkan strategi pengajaran seperti contoh di bawah :

Set 1
Perkembangan perbendaharaan kata dan berkongsi pengalaman antara individu. Aktiviti ini menjurus kea rah perbincangan dan membaca buku secara individu.

Set 2
Aktiviti lain bekaitan pola bahasa dan memberi peluang kepada pelajar mengaitkan hubungan antara kemahiran bertutur, membaca dan menulis. Pelajar juga membuat generalisasi pol ayat dan kekerapan menggunakan perkataaan tertentu dalam teks.

Set 3
Membantu pelajar mengaitkan idea pengarang dan kaitannya dengan pengalaman personal. Aktiviti ini melibatkan aktiviti membaca pelbagai bahan bercetak, membaca bagi tujuan khusus, meringkaskan, menentukan nilai atau kebaikan bahan yang dibaca.

      6.3.2 Bahan Bacaan


Bahan cerita daripada pengalaman individu dan kumpulan boleh digunakan dalam mengajar kemahiran pemahaman. Pelajar boleh disuruh melukis berdasarkan petikan bertulis, menjawab berdasarkan fakta dan membuat inferens.


       6.3.3 Kaedah mengajar
  • Guru-guru boleh menggunakan langkah-langkah pengajaran seperti di bawah :
  • Mereka keperluan berfikir dan pelahiran atau rangsangan lisan.
  • Menulis pemikiran yang diucapkan.
  • Membaca perkara yang ditulis.
  • Membuat generalisasi berkenaan pola ejaan dan ayat yang ditulis.
  • Menyatakn cara pemilihan dan penyususnan yang mempunyai kesan ke atas makna.

      6.3.4 Perbendaharaan Kata


Mengajar pemilihan kata dengan cara mengarahkan pelajar melihat perkataan melalui carta pengalaman yang kata dasarnya sama. Arahkan mereka menyatakan perkataan baru yang sama dengan perkataan yang bermula dengan bunyi yang sama dengan huruf itu.


     6.3.5 Pemahaman 

Pelajar disuruh membaca carta pengalamnnya dengan intonasi yang berbeza. Perhatikan cara intonasi dan sebutan yang mengubah makna. Langkah ini membantu pemahaman pelajar.

     6.3.6 Penulisan


Pelajar menyalin perkataan yang direncanakan dalam cerita-cerita pengalaman. Pelajar menulis ayat-ayat yang sesuai. Guru membantu dalam aspek ejaan, tanda baca dan huruf besar. Cerita yang dibaca oleh pelajar lain mesti dieja dengan betul.


      6.3.7 Kekuatan
  • Hubungan yang rapat antara belajar membaca dan kepentingan pelajar sendiri, perhatian dan bahasa yang digunakan.
  • Menghasilkan kesepaduan dalam semua kemahiran berbahasa seperti berfikir, bertutur,  mendengar, menulis dan membaca.

     6.3.8 Kelemahan
  • Memerlukan guru mengakses pengalaman pelajar dan disalurkan pengalaman itu bagi tujuan perkembangan bahasa.
  • Penggunaan perkembangan mental yang kompleks. Perbualan atau aktiviti lisan menganggu proses belajar membaca kanak-kanak. Perbualan yang biasa bergantung kepada konteks dan bahasa badan atau non-verbal bagi tujuan pemahaman. 

6.4 PENDEKATAN MEMBACA INDIVIDU


Melalui pendekatan ini, penekanan diberikan kepada :

  1. Tahap yang berbeza dalam pembacaan individu.
  2. Pelajar memilih bahan bacaannya dan mengaitkan dengan keperluan, minat dan keupayaan membaca. Guru membantu cara memilih buku dengan cara penyiringan serta menerangkan kesukaran ketika membacanya.
     6.4.1 Bahan dan kandungan


Memberi peluang kepada pelajar membaca secara meluas dan bebas berdasarkan buku dan majalah pelbagai tajuk.


     6.4.2 Tujuan
  • Memberi kesan yang meluas dalam menarik minat membaca pelajar dan komitmen menjadikan aktiviti membaca sesuatu yang bernilai dalam kehidupannya.
  • Mengembangkan kecekapan kemahiran bahasa yang luas bermula dengan memilih kata yang mudah kepada aplikasi kemahiran bahasa dengan kandungan bahan yanh lebih kompleks.
  • Menambahkan keupayaan pelajar memahami dan menilai bahan bacaan. Contohnya, meluaskan keupayaan mengingat semula perkara yang sudah dibaca sama ada pelajar seudah dapat memahami secara keseluruhan ataupun tidak.
    6.4.3 Pelaksanaan pengajaran


Bagi melaksanakan pengajaran membaca, guru-guru boleh melaksanakannya berdasarkan prinsip-prinsip di bawah :


a) Pilihan kendiri
  • Percaya setiap kanak-kanak memilih buku berdasarkan  minat dan kepercayaan.
  • Sesetengah pelajar memerlukan sedikit bantuan danpanduan semasa memilih buku.
  • Daripada segi reka bentuknya, pelajar membaca secara berdikarai berdasarkan bahan yang mereka pilih, menetapkan tujuan sendiri dan membaca mengikut kemampuan sendiri
b) Perbincanagn antara guru dan murid
  • Pengajaran dijalankan secara personal atau melalui konferensi.
  • Meluaskan penglibatan murid menggunakan huraian yang sesuai. Contohnya, berbincang berkenaan idea daripada buku dan implikasinya kepada kehidupan.
      6.4.4 Contoh konferensi
Konferensi atau perbincangan dilakukan dengan berdasarkan perkara-perkara yang   dibincangkan seperti di bawah :

      a) Idea utama : Apakah jenis cerita ini ? Huraikan buku yang dibaca dalam satu patah kata?

     b) Struktur nilai : Adakah hujah kamu ke atas kandungan buku itu? Pada bahagian mana kamu setuju                 dengan hujah itu? Mengapa?

     c) Pemikiran kritis : Bila waktu kamu membaca buku itu ? Adakah kamu mendapat idea yang tidak                     dinyatakan dalam kandungan teks? Apakah cerita sebenar buku itu ?

       d) Urutan : Apabila cerita itu sebuah drama, apakah peristiwa yang menghiasi setiap lakonan?
      e) Pengarang : Apabila kamu menulis surat kepada pengarang apa yang kamu katakana berkaiatan buku                               itu?

      f) Sebab memilih : Mengapa kamu memilih buku itu? Apakah yang kamu belajar daripada buku itu ?

     g) Kesedaran rakan : Siapakah rakan kamu yang suka membaca buku ini ?

     h) Definisi perkataan : Beritahu saya apakah maksud perkataan ini? Gunakan dalam ayat?

     i) Kemahiran belajar : Beritahu saya tema cerita selepas melihat daftar atau jadual isi kandungan?

    j) Penerimaan : Tunjukkan ayat yang kamu tidak tahu? Bagaimana kamu mengeluarkan kata itu daripada                              teks?

k) Bahasa lisan : Apakah yang berlaku kemudian? Bolehkah kamu bacakan secara menggembirakan?

Kebanyakan guru memberi bnayak masa bagi perbincangan individu, kurang masa bagi kumpulan kecil. Terdapat aktiviti yang melibatkan keseluruhan kelas, apabila pelajar berkongsi aspek-aspek dalam cerita, mengungkapkan makna puisi, membuat generalisasi dan sebagainya,

     6.4.5 Rekod bacaan harian


Kekuatan

  • Menghormati keperluan unik pelajar dan mengakui pengaruh motivasi bagi meningkatkan minat pembaca.
  • Buku dan bahan bacaan yang dipilih pelajar memberi kesanpositif daripada bahan yang dipilih guru.
  • Aktiviti yang tidak menekan komitmen peribadi.
  • Tidak ada pertandingan dengan rakan.
Kelemahan
  • Minat pelajar yang terhad.
  • Pemilihan bahan yang sempit.
  • Memerlukan arahan kendiri dan pengurusan.
  • Perancangan masa konfensi sukar dilakukan.
  • Bergantung kepada keupayaan guru membuat pemerhatian, menyoal dan membuat interprestasi.
     6.4.6 Peranan guru
  • Membimbing pelajar membuat pilihan yang sesuai bagi bacaan.
  • Membantu membiasakan tujuan mebaca bagi buku tertentu.
  • Gunakan pelbagai landasan atau cara : Ceritakan berkenaan buku, bercakap mengenai pengarang.
  • Dibimbing dengan keperluan pelajar.
  • Dapat mendiagnosis keperluan pelajar danmemotivasikan.
  • Sediakan banyak masa berbincang.



6.5 PENDEKATAN BAHASA BERSEPADU BERSADARKAN FALSAFAH BAHASA KESELURUHAN


Banyak sekolah yang melaksanakan pendekatan bersepadu yang menggunakan falsafah bahasa menyeluruh bagi mengajar membaca danperkembangan bahasa untuk pelajar-pelajar daripada pelbagai budaya.

Ciri utama pendekatan ini mencerminkan teori utama yang menekankan pemerolehan bahasa kedua dan membina kekuatan linguistic pelajar. Pengajaran bahasa secara bersepadu adalah bagi membina dan meningkatkan pengetahuan asas pelajar. Pendekatan ini juga menggabungkan bahasa dengan aspek lain pengajaran bahasa seperti pengajaran bidang isi kandungan dalam sains sosial ataupun sains tulen.

Dalam pendekatan ini, pelajar melakukan pembacaan bagi keseronokan dan mendapatkan maklumat.guru membantu pelajar yang memerlukan bantuan pada masa tertentu tetapi bimbingan guru difokuskna kea rah menyelesaikan masalah. Ini adalah matlamat utama pendekatan pengalaman membaca bahasa menyeluruh. Di samping itu, pelajar membaca dengan tujuan mendapatkan maklumat serta cara menggunakan maklumat sebagai cirri utama pendekatan ini. Pelajar berkongsi dengan rakannya dan mengaitkan kebolehan membaca dengan pencapaian lisaun ataupun tulisan yang menjadi matlamat utama pengajaran bahasa yang menyeluruh.

Lembaran kerja dan penilaian pembaca jarang dilakukan di dalam kelas pengajaran bahasa menyeluruh. Pelajar mempunyai pilihan belajar kesemua kemahiran membaca yang perlu, tetapi bahan bacaan berpusatkan pelajar dan fungsi guru sebagai fasilittaor pelajar. Heiger (1991) menegaskan pengajaran menggunakan bahan bersifar autentik terlalu penting kepada pelajar bahasa pertama dan kedua. Beiger (1996) pula menggalakkan guru untuk membina pengajaran menggunakan kesusasteraan bagi membantu menyediakan pendidikan yang  bersifat multi budaya kepada semua pelajar.

Pelajar dapat mengembangkan penguasaan bahasanya secara semula jadi. Guru perlu mewujudkan kelas yang membolehkan pelajarberinteraksi dengan pelajar lain. Bagi pelajar bahasa kedua, mereka perlu membina makna sendiri dengan mengingati teks atau merujuk pemikiran orang lain. Pendekatan ini menekankan makna dalam konteks dan pengalamna pelajar bagi memudahkan pemahaman membaca. Proses belajar membaca meliputi pendekatan menyeluruh bagi tujuan literasi yang menekankan antara satu sama dengan yang lain seperti aspek interaktif dalm bahasa iaitu membaca, menulis, mendengar dan bertutur.

Bahan bacaan yang bersifat dapat diramal ssesuai bagi membina bahsa pelajar. Buku bercorak cerit adengan cirri dapat meramal seperti bentuk rima dan frasa yang berulang-ulang menggalakkan perkembangan bahasa. Buku bergambar juga memudahkan pembaca memahami cerita itu. Pengajaran berasaskan bahasa menyeluruh menggalakkan penghasilan cerita daripada pe;ajar (Freppon, 1995). Cerita yang dibina membantu pelajar mengembangkan konsep kendiri pelajar dengan membina karya yang dihasilkan oleh mereka sendiri.


6.6 PENDEKATAN MEMBACA BERASASKAN BAHAN KESUSASTERAAN

Bahan kesusasteraan banyak membantu pelajar membaca. Pembacaan pada peringkat awal banyak menekankan bahan-bahan kesusasteraan yang mungkin dalam bentuk yang paling asas seperti  bahasa berirama atau rnagkap pantun. Di samping itu, pada peringkat awal membaca dapat mendorong pelajar memahami dengan lebih meluas aspek bahasa yang terkandung dalamnya sama ada bentuk struktur ayat ataupun perbendaharaaan kata.


Bahan puisi banyak mendorong pelajar supaya terus membaca. Dengan menggunakan  keindahan bahasa yang wujud dalm bahan itu, pelajar dapat mengetahui kandungan cerita atau mesej yang disampaikan oleh penulis. Bagi pelajar yang berbilang kaum, penggunaan sastera daripada etnik yang lain dapat membantu mereka memahami danmengamalkan rasa bersama dalam satu kelompok pelbagai etnik. Terdapat beberapa tahap dalm pengajaran menggunakan bahan multi etnik dalamkurikulum. Tahap tersebut ialah :
  1. Pendekatan menyumbang di mana pelajar digalakkan supaya membaca berkenaan sumbangan sesuatu etnik contohnya budaya, tokoh dan sebagainya.
  2. Pendekatan tambahan etnik bagi menambahkan kandungan, konsep dan tema yang berkaitan denganbudaya yang pelbagai.
  3. Pendekatan transformasi yang berperanan menyesuaikan atau membina semula kurikulum supaya pelajar lebih prihatin ke atas tema, masalah dan konsep daripada pelbagai etnik.
  4. Pendekatan tindakan sosial di mna guru memilih bahan sastera dan meminta pelajar mengenal pasti masalah sosial danprihatin ke atasnya. Dengan ini, pelajar tahu car amengatasi sesuatu masalah.
  5. Dalam konteks pendidikan bahasa di malaysi, KOMSAS iaiitu Komponen Sastera dapat membantu mencapai tahap itu. 

6.7 PENDEKATAN PEMBACAAN LISAN


Pendekatan ini sesuai kerana buku yang mengandungi bahasa yang mempunyai cirri pengulangan sesuai bagi bacaan lisan. Guru membacakan cerita kepada kelas dan pelajar mengikuti bacaan guru secara kuat. Merek berbincang berkenaan cerita dan membacanya sekali lagi. Dalam pendekatan ini, guru memilih perkataan dan frasa secara individu serta menekankan pembacaan lisan.

Bacaan secara koral atau berkorus juga digunakan secara berkesan dalam kumpulan pelajar pelbagai etnik. Penggunaan pembacaan koral jug ameningkatkan pemerolehan bahsa kedua pelajar dengan :
  1. Menciptakan persekitaran kebimbangan yang rendah
  2. Meliputi latihan pengulangan
  3. Berdasarkan kepada input yang dapat difahami
  4. Drama yang digabungkan (McCauley dan McCauley, 1992).


6.8 PENDEKATAN PEMBACAAN ASAS



Beberapa perkara yang perlu diberikna perhatian apabila guru menggunakan pendekatan ini adalah :

  1. Mengembangkan konsep latar belakang dan perbendaharaan kata sebelum membaca.
  2. Mahir mengemukakan soalan semasa membaca senyap bagi mengenal pasti dan menghapuskan kekeliruan serta bagi meningkatkan pemahaman pelajar.
  3. Penegasan lebih khusus ke atas kemahiran mendengar bahasa berbanding membaca lisan.
Pertimbangan di atas sangat penting bgai semua pendekatan membaca dan perlu apabila membina rancanagn bacaan. Pelajar kadaangkala bimbang apabila membaca secara kuat, terutamanya dalam kumpulan yang ramai. Menggabungkan pendekatan kesusastran dengan mengajarasas membaca dan menjadikan pengajaran lebih menarik. Penggabungan penggunaan bahan kesusasteraan dengan pembacaan asas secara sepadu sangat memberikan faedah kepada pelajar.


6.9 PENDEKATAN MENGAJAR BACAAN


Peringkat Awal



Terdapat beberapa pendekatan mengajar peringkat asas iaitu:

  1. Pendekatan Binaan (Sintektik)
  • Kaedah abjad
Murid-murid perlu dilatih menyebut dan menghafal huruf daripada ‘a’ sehingga ‘z’. Kemudian murid mengeja suku kata dan perkataan, huruf-huruf yang terkandung dalam suku kata dan perkataan.
  • Kaedah suku kata
Lanjutan daripada kaedah abjad. Penekana diberikan kepada dua jenis huruf iaitu vokal dan konsonan. Huruf konsonan dicantumkan dengan huruf vokal bagimenjadi suku kata. Suku kata pula digabungkan menjadi perkataan. Perkenalkan dahulu kata suku kata sebelum suku kata tertutup.
  • Kaedah Fonik
Bunyi-bunyi yang berkat dengan huruf diperkenalkan terlebih dahulu dan bukannya nama huruf. Kemudian bunyi-bunyi itu digabungkan menjadi perkataan. Kaedah ini sukar dilaksanakan terutamanya dalam membunyikan huruf konsonan.

       2. Pendekatan cerakinan (analitik)
  • Kaedah perkataan
Perkataan diperkenalkan dengan menggunakan kad perkataan. Sambil menunjukkan kad imbasan, minta murid menyebut perkataan itu beberapa kali. Kaedah ini menekankan makna dalam bacaan.
  • Kaedah ayat dan cerita
Menekankan ayat sebagai unit yang bermakna dalam bacaan. Lebih menumpukan kepada bahan bacaan berbentuk cerita.


6.10 PENDEKATAN BACAAN ASAS PUSAT PERKEMBANGAN KURIKULUM (PEBAS)

  • Pendekatan Gabungan Bunyi Kata
Ia menekankan aspek pendekatan asas berdasarkan faktor yang berikut. Antaranya ialah sistem ejaan bahasa Melayu bersifat fonemik, kebanyakan suku kata bahasa Melayu mudah dan jelas serta perkataan yang mula diperkenalkan sudah difahami maknanya oleh murid.
  • Pendekatan abjad dan suku kata
Pendekatan ini menekankan pengenalan abjad dan suku kata kepada murid. ia boleh dilaksanakan melalui :-

       a) Murid mengenali huruf dan juga hubungannya dengan bunyi.
       b) Huruf konsonan pula digabungkan dengan huruf vokal menjadikan suku kata
       c) Unit-unit kecil vokal juga digabungkan.
       d) Pelaksanaan latih tubi sehingga pelajar boleh mengikuti kemahiran yang diajar.
       e) Pengukuhan juga dilakukan melalui penulisan.

PEMILIHAN BAHAN BACAAN

5.1 MENENTUKAN TAHAP KESUKARAN

Dalam menentukan tahap kesukaran bahan yang hendak dibaca, guru perlu memastikan bahan itu boleh dibaca dengan penggunaan kamus yang minimum. Sekiranya pelajar terpaksa merujuk terlalu banyak perkataan  sukar di dalam kamus, pelajar akan menjadi cepat letih dan keliru apabila cuba mencantumkan semua perkataan yang diperoleh maknanya dalam kamus. Walau bagaimanappun, wujud jurang daripada segi kesukaran bahan teks autentik daripada yang paling mudah seperti rencana pengarang, karya sastera, kritikan dan teks saintifik.
Oleh itu, pelajar akan selalu menemui bahan yang dianggap sesuai dengan tahap bacaanya. Sekiranya pelajar baru mula membaca, cari bahan-bahan yang disediakan khas untuk pembaca yang baru dengan memulakan membaca iklan-iklan akhbar, keterangan di bawah gambar dan notis terutamanya apabila bahan-bahan itu dibantu dengan bahan bergambar.
Sekiranya pelajar adalah pembaca peringkat pertengahan, pelajar tersebut mampu untuk membaca dan memahami bahagian yang paling pendek seperti frasa yang tidak kompleks dalam akhbar dan majalah. Di samping itu, pelajar juga dapat membaca cerita-cerita pendek yang mudah terutamanya yang mempunyai jalan cerita yang jelas. Bagi tujuan itu, pelajar tidak sepatutnya bimbang untuk memahami keseluruhan bahan itu. Sebagai permulaan, pelajar perlu merasakn dia sedang melakukan usaha bagi meningkatkan pemahaman sekiranya dia boleh mengikuti jalan cerita tanpa perlu berasa bimbang untuk memahami keseluruhna cerita.

5.2 MEMILIH TAJUK BACAAN

Dalam memilih tajuk bacan, kebiasaannya dengan suatu tajuk dapat membantu pelajar lebih mudah meneka makna perkataan yang jarang ditemui. Keadaan ini dapat mengurangkan jurang pengetahuan bahasa. Sekiranya pelajar adalh seorang pembaca pada tahap permulaan ataupun pertengahan, pilih keratan akhbar yang pendek dan petikan majalah berkaitan topik yang pelajar mempunyai sedikit pengetahuan berkaitannya.
Sebagai contoh, membaca berkaitan satu kejadian semasa dalam bahasa ibunda dan kemudian membacanya dalam bahasa kedua yang dipelajari adalah satu cara yang baik bagi memulakan membaca surat khabar bahasa kedua.

5.3 BAHAN YANG MENARIK MINAT

Bahan yang menarik minat pelajar dapat dibuat dengan memilih bahan-bahan yang difikirkan dapat mendatangkan minat supaya terus membaca. Sekiranya didapati bahan yang dibaca itu menari, pelajar mungkin meneruskan bacaannya dan situasi ini menunjukkan sebahagian daripada kejayaan pelajar.
Sebagai contoh, sekiranya pelajar merancang hendak melancong, baca panduan berkaitan negara yang hendak dilawati dalam bahasa kedua. Sekiranya berminat dengan negara yang bahasanya sedang dipelajari, langganlah surat khabar ataupun majalah popular dari begara itu. Akhbar dan majalah begitu sesuai untuk pelajar yang belajar membaca kerana bahan yang terkandung di dalamnya menawarkan sesuatu untuk semua orang. Ia mengandungi petikan daripada pelbagai tahap kesukaran dan selalunya mempunyai gambar dan ilustrasi yang boleh menimbulkan minat membaca.

Thursday, 1 May 2014

MASALAH DALAM MEMBACA

Masalah membaca merupakan masalah umum dimana semua masyarakat dunia mengalami fenomena ini sama ada bagi masyarakat dalam negara miskin atau dunia ketiga, malahan bagi negara maju atau negara indistri sendiri pun masalah ini masih berlaku dengan secara berluasa.

FAKTOR-FAKTOR MASALAH  MEMBACA:      
               

4.1 FAKTOR DALAMAN 

        4.1.1  FAKTOR FIZIKAL

Kecacatan yang ringan terhadap deria tidak akan mendatangkan kesan negatif terhadap kebolehan membaca., tetapi kecacatan yang berat boleh menyebabkan tidak berkeupayaan membaca. Antara kecacatan fizikal yang amat mempengaruhi keupayaan membaca ialah:

        (i) Penglihatan 
Simpton seperti rabun dekat, rabun jauh, juling, Amblyopiks, dan Astigmatism ini akan menyebabkan masalah kepada seseorang kanak-kanak untuk menggunakan penglihatan pada peringkat awal daldm kemahiran membaca iaitu mencerap imej huruf yang dipaparkan pada permukaan bertulis. Jika pada peringkat awal ini sukar dilakukan, maka kanak-kanak akan menghadapi masalah untuk meneruskan proses membaca pada peringkat seterusnya iaitu peringkat mendekod.                                                                                      
      (ii) Persepsi Penglihatan



       (iii) Pendengaran (Auditori)
 Mereka yang mempunyai masalah pendengaran juga akan menghadapi masalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Contohnya kanak-kanak ini tidak dapat membezakan antara vokal a dengan vokal e, u dengan o, i dengan e. Kecacatan pendengaran juga terdapat dalam dua kategori, iaitu kecacatan sementara dan kecacatan kekal. Kecacatan sementara boleh dirawat dengan mendapatkan rawatan dokotr perubatan biasa seperti pembersihan lubang telinga atau mengambil antibiotik, tetapi kecacatan yang kekal perlu kepada rawatan pakar, sama ada rawatan jangka panjang atau memerlukan pembedahan.


                                                                                                       
          (iv)Pertuturan 
  Punca masalah pertuturan (seperti kecelaruan bunyi suara, nada yang tidak menentu, pertuturan spastik, dan sebagainya) ialah masalah emosi, kelewatan pertumbuhan, kurang pendengaran, pertumbuhan kerongkong yang tidak lengkap, sumbing, dan kecederaan otak atau sebahagian daripada otak. Namun demikian tidak semua punca masalah pertuturan ini boleh mengakibatkan masalah tidak berkeupayaan membaca. Jika ada pun kesannya ialah kesan tidak langsung, iaitu kesan psikologikal.
                                                                                     
      4.1.2 FAKTOR NEUROLOGIKAL 

Neurologi ialah kajian yang berkait sistem saraf iaitu sistem saraf manusia termasuklah sistem dalam otak, tulang belakang, urat, ganglia (tisu urat yang pelbagai), dan bahagian organ reseptor. Sebahagian daripada bahagian neurologi ini boleh memberikan kesan terhadap kebolehan membaca. Faktor neurologi berkait dengan masalah kesihatan yang diakibatkan jangkitan kuman atau prakelahiran.

       (i) Kerosakan Otak 
Kerosakan otak boleh diakibatkan oleh kecederaan, penyakit, atau kesan bahan toksit yang mencemar otak atau bahagian otak. Kecederaan otak juga boleh terjadi sejak dilahirkan (pre-natal neurological disorder). Ini semua akan menyebabkan perubahan yang luar biasa terhadap bentuk. Biasanya pengesanan terhadap kecederaan otak ini boleh dilakukan menerusi electroencephalogram (EEC), tetapi tidak semua keputusan ujian EEC bertepatan walaupun disertakan dengan kajian sejarah kelahiran.

      (ii) Neurologi Tidak Berfungsi 
Bahagian otak yang tidak berkembang sepenuhnya atau bahagian otak yang tertutup sebahagiannya sejak dilahirkan. Buta perkataan bagi orang dewasa boleh juga diakibatkan oleh serangan sakit jantung. Hyperlexia iaitu seseorang yang lambat perkembangan bahasa dan akal. Simpton ini juga boleh mneyebabkan masalah tidak berkeupayaan membaca dan pembelajaran yang serius.

      (iii) Faktor Emosi 
Kerapnya bukan emosi yang mempengaruhi kejayaan membaca tetapi kegagalan dalam membaca akan mengganggu emosi seseorang pelajar. Pelajar yang gagal membaca akan mempunyai rasa rendah diri, terasing, tidak bermotivasi, kecewa, malas, gagal, dan sebagainya. Namun demikian ada juga kanak-kanak yang mempunyai masalah emosi yang mengganggu pencapaian mereka dalam pelajaran umumnya dan membaca khasnya. Kes penderaan, kes kanak-kanak terbiar, dan kes perpecahan keluarga boleh mengakibatkan gangguan emosi kepada kanak-kanak dan ini sekaligus menyebabkan mereka susah untuk membaca.

     (iv) Faktor Keturunan
Ada kajian yang mengatakan keturunan kuat mempengaruhi kemampuan untuk belajar. Contoh kanak-kanak kembar, kembar seiras dan kembar seibu (identical and fraternal twin), menunjukkan kemampuan yang berbeza dalam pencapaian. Begitu juga kajian yang mengaitkan pencapaian pelajar membaca dengan latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga yang tidak tahu membaca lebih lemah dalam pencapaian membaca berbanding anak yang berasal daripada keluarga yang tahu membaca.

                                     


                                                 

4.2 FAKTOR LUARAN

      4.2.1 Faktor Sosioekonomi 
  Sosioekonomi kerap menjadi salah satu pembolehubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian pelajar untuk membaca. Kanak-kanak dari sosioekonomi rendah selalunya mempunyai pencapaian yang rendah dan kanak-kanak dari sosioekonomi tinggi selalu mendapat pencapaian yang tinggi juga. Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca.

       4.2.2 Faktor Instruksional
   Kaedah, teknik dan strategi pengajaran guru amat penting bagi menetukan kejayaan pelajar mencapai objektif pembelajaran. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran membaca, kaedah dan teknik yang digunakan guru perlulah sesuai dengan tahap perkembangan dan keupayaan pelajar. Berdasarkan banyak kajian yang dilakukan, kaedah, teknik dan strategi pengajaran amat mempengaruhi kejayaan dan keberkesanan pelajar menguasai sesuatu kemahiran. Faktor instrusional guru juga merupakan faktor luaran yang boleh mempengaruhi kejayaan pelajar menguasai kemahiran membaca pada pelbagai tahap yang berbeza.      
                                                                        
         4.2.3 Faktor Motivasi
    Motivasi dari pihak luar juga amat mempengaruhi keupayaan membaca. Kanak-kanak yang kerap digalakkan membaca dan diberi peluang untuk membaca akan lebih pantas menguasai kemahiran membaca daripada kanak-kanak yang tidak ada galakan dan tidak diberikan persekitaran membaca yang kaya. Galakan dan dorongan membaca yang datang dari pihak luar, seperti dari pihak sekolah dengan mengadakan pelabagi program membaca amat berkesan dalam memberikan semangat yang positif dalam kalangan pelajar bagi menguasai kemahiran membaca. Program membaca perlu dilaksanakan bagi kanak-kanak yang berbeza keupayaannya.

                                                               
         4.2.4 Faktor Genetik
     Perbezaan perkembangan otak seseorang manusia yang berkaitan dengan pembelajaran pemikiran kadang kala sangat dipengaruhi oleh faktor genetik. Penanda genetik untuk pembaca yang lemah telah dikenalpasti pada kromosom 6 dan 15 (Kibby & Hynd, 2001). Kanak-kanak bermasalah pembelajaran boleh berpunca daripada keturunan dan kerap berlaku dalam sesuatu keluarga. Kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran begini dapat dilihat dalam keluarga yang mempunyai pola yang sama seperti masalah pembelajaran yang dipunyai oleh ibu bapa waktu mereka bersekolah.

BELAJAR MEMBACA

Membaca dimaksudkan sebagai proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas lambang-lambang bercetak dan bertulis. Harris dan Sipay (1980), proses membaca adalah keupayaan seseorang mengecam bentuk visual dan menghubungkan bentuk itu dengan bunyi ataupun makna yang diketahui melalui pengalaman dan akhirnya berupaya mentafsirkan maksudnya. Belajar membaca merupakan suatu proses interaksi antara teks dan imaginasi pembaca. Perkataan proses membawa erti makna sesuatu yang bermula dan kemudian berakhir. Pembaca memerlukan tiga aspek bagi tujuan memperoleh situasi interaksi dengan teks, membuat jangkaan, menganggap teks sebagai peristiwa kehidupan dan persamaan dengan kehidupan. Kesemua aspek itu saling berkaitan dan banyak  menekankan keperluan menganggap membaca sebagai sesuatu yang dinamik dan berkaitan dengan kehidupan.
Pembaca perlu menggerakkan mindanya secara aktif ketika cuba untuk membuat interpretasi ini. Dia tidak boleh leka atau duduk diam ketika melaksnakan aktiviti membaca. Mindanya perlu berkerja keras untuk membuat interpretasi berdasarkan pelbagai maklumat yang dikirimkan oleh mata ke mindanya.
Proses membaca yang ditekankan adalah perlunya pembaca mewujudkan pemahaman. Proses pembaca adalah usaha berterusan yang dilakukan oleh pembaca melalui amalan kognitif bagi memperoleh makna teks yang dibaca. membaca merupakan asas literasi yang digunakan sebagai alat komunikasi secara langsung dan tidak langsung. Oleh itu, pembaca melakukan pembacaan dengan tujuan menambahkan maklumat yang diketahui. Menurut Smith (1994), membaca bermaksud memberikan peluang kepada seseorang untuk mendapatkan sesuatu yang lebih luas sifatnya. Pandangan yang diusulkan ini berkait rapat antara bahasa dengan pemikiran seperti yang dibuktikan oleh tokoh terkemuka seperti Piaget, Vygotsky dan Luria.
                                                                                                  

TEORI MEMBACA

Menurut buku Mengajar Membaca Teori dan Aplikasi: Panduan Meningkatkan Kemahiran Mengajar Membaca mengatakan terdapat beberapa teori membaca yang dapat membantu pembaca memahami proses membaca. Teori-teori ini dapat menggambarkan proses membaca sama ada pada peringkat rendah mahupun pada tahap yang lebih tinggi. Teori membaca juga berkait rapat dengan teori-teori lain bagi mencapai matlamatnya misalnya teori pemindahan maklumat, teori pembaca secara automatik, dan kecekapan verbal.




         Sistem kiu akan diaplikasikan dalam proses membaca bagi memudahkan pembacaan. Seseorang yang membaca akan menggunakaan tiga sistem kiu iaitu: 
• Kiu grafik – huruf-huruf yang tertulis 
• Kiu sintaktik – struktur bahasa 
            • Kiu semantik – makna             
                                                                 
  2.1 Teori Membaca Dengan Proses “Bottom-up”

Terdapat dua cara proses ini boleh berlaku, iaitu pertama dengan terlebih dahulu mengenalpasti huruf-huruf yang terdapat di permukaan bertulis, sama ada huruf tersebut dalam bentuk ortografi yang paling banyak digunakan oleh pelbagai bahasa di dunia masa kini seperti bentuk huruf roman dan bentuk huruf arab. Huruf-huruf ini kemudiannya digabungkan dalam satu sistem ejaan yang digunakan dalam sesuatu bahasa. Sebagai contohnya dalam bahasa Melayu, huruf-huruf roman ini disusun mengikut satu sistem ejaan yang berstruktur sehingga dapat mewakili bunyi-bunyi perkataan dalam bahasa ini. Contoh di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca bermula dari bawah ke atas seperti yang dinyatakan oleh teori “Bottom up”.


2.2 Teori Membaca Dengan Proses “Top-down” 

Proses kedua ialah proses top-down. Bagi melaksanakan proses ini pembaca hanya perlu memahami bahan bacaannya secara keseluruhan terlebih dahulu. Setelah faham maksud petikan secara keseluruhan barulah pembaca membuat perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakin ayat-ayat yang terdapat pada setiap perenggan sekiranya perlu. Mendapatkan maklumat secara menyeluruh adalah diutamakan dalam proses ini. Kaitan model top down ini dengan proses pengajaran dan pembelajaran adalah berasaskan Teori Pembelajaran Linguistik. Teori ini menegaskan bahawa makna tidak terdapat pada teks, tetapi terdapat dalam diri pembaca. Teori ini juga berpendapat bunyi atau fonik setiap patah perkataan tidak perlu dikuasai secara terperinci kerana membaca adalah satu proses membina makna dan bukan sebutan semata-mata. Contoh di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca bermula dari bawah ke atas seperti yang dinyatakan oleh teori “Top-down”:


DEFINISI MEMBACA