Menurut buku Mengajar Membaca Teori dan Aplikasi: Panduan Meningkatkan Kemahiran Mengajar Membaca mengatakan terdapat beberapa teori membaca yang dapat membantu pembaca memahami proses membaca. Teori-teori ini dapat menggambarkan proses membaca sama ada pada peringkat rendah mahupun pada tahap yang lebih tinggi. Teori membaca juga berkait rapat dengan teori-teori lain bagi mencapai matlamatnya misalnya teori pemindahan maklumat, teori pembaca secara automatik, dan kecekapan verbal.
Sistem kiu akan diaplikasikan dalam proses membaca bagi memudahkan pembacaan. Seseorang yang membaca akan menggunakaan tiga sistem kiu iaitu:
• Kiu grafik – huruf-huruf yang tertulis
• Kiu sintaktik – struktur bahasa
• Kiu semantik – makna
2.1 Teori Membaca Dengan Proses “Bottom-up”
Terdapat dua cara proses ini boleh berlaku, iaitu pertama dengan terlebih dahulu mengenalpasti huruf-huruf yang terdapat di permukaan bertulis, sama ada huruf tersebut dalam bentuk ortografi yang paling banyak digunakan oleh pelbagai bahasa di dunia masa kini seperti bentuk huruf roman dan bentuk huruf arab. Huruf-huruf ini kemudiannya digabungkan dalam satu sistem ejaan yang digunakan dalam sesuatu bahasa. Sebagai contohnya dalam bahasa Melayu, huruf-huruf roman ini disusun mengikut satu sistem ejaan yang berstruktur sehingga dapat mewakili bunyi-bunyi perkataan dalam bahasa ini. Contoh di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca bermula dari bawah ke atas seperti yang dinyatakan oleh teori “Bottom up”.
2.2 Teori Membaca Dengan Proses “Top-down”
Proses kedua ialah proses top-down. Bagi melaksanakan proses ini pembaca hanya perlu memahami bahan bacaannya secara keseluruhan terlebih dahulu. Setelah faham maksud petikan secara keseluruhan barulah pembaca membuat perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakin ayat-ayat yang terdapat pada setiap perenggan sekiranya perlu. Mendapatkan maklumat secara menyeluruh adalah diutamakan dalam proses ini. Kaitan model top down ini dengan proses pengajaran dan pembelajaran adalah berasaskan Teori Pembelajaran Linguistik. Teori ini menegaskan bahawa makna tidak terdapat pada teks, tetapi terdapat dalam diri pembaca. Teori ini juga berpendapat bunyi atau fonik setiap patah perkataan tidak perlu dikuasai secara terperinci kerana membaca adalah satu proses membina makna dan bukan sebutan semata-mata. Contoh di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca bermula dari bawah ke atas seperti yang dinyatakan oleh teori “Top-down”:
Sistem kiu akan diaplikasikan dalam proses membaca bagi memudahkan pembacaan. Seseorang yang membaca akan menggunakaan tiga sistem kiu iaitu:
• Kiu grafik – huruf-huruf yang tertulis
• Kiu sintaktik – struktur bahasa
• Kiu semantik – makna
2.1 Teori Membaca Dengan Proses “Bottom-up”
Terdapat dua cara proses ini boleh berlaku, iaitu pertama dengan terlebih dahulu mengenalpasti huruf-huruf yang terdapat di permukaan bertulis, sama ada huruf tersebut dalam bentuk ortografi yang paling banyak digunakan oleh pelbagai bahasa di dunia masa kini seperti bentuk huruf roman dan bentuk huruf arab. Huruf-huruf ini kemudiannya digabungkan dalam satu sistem ejaan yang digunakan dalam sesuatu bahasa. Sebagai contohnya dalam bahasa Melayu, huruf-huruf roman ini disusun mengikut satu sistem ejaan yang berstruktur sehingga dapat mewakili bunyi-bunyi perkataan dalam bahasa ini. Contoh di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca bermula dari bawah ke atas seperti yang dinyatakan oleh teori “Bottom up”.
2.2 Teori Membaca Dengan Proses “Top-down”
Proses kedua ialah proses top-down. Bagi melaksanakan proses ini pembaca hanya perlu memahami bahan bacaannya secara keseluruhan terlebih dahulu. Setelah faham maksud petikan secara keseluruhan barulah pembaca membuat perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakin ayat-ayat yang terdapat pada setiap perenggan sekiranya perlu. Mendapatkan maklumat secara menyeluruh adalah diutamakan dalam proses ini. Kaitan model top down ini dengan proses pengajaran dan pembelajaran adalah berasaskan Teori Pembelajaran Linguistik. Teori ini menegaskan bahawa makna tidak terdapat pada teks, tetapi terdapat dalam diri pembaca. Teori ini juga berpendapat bunyi atau fonik setiap patah perkataan tidak perlu dikuasai secara terperinci kerana membaca adalah satu proses membina makna dan bukan sebutan semata-mata. Contoh di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca bermula dari bawah ke atas seperti yang dinyatakan oleh teori “Top-down”:
No comments:
Post a Comment